Abrevieri auto

scris de Popa Ciprian

Abrevieri auto folosite de catre fiecare producator de tehnologie auto si autovehicule


A-PILLAR – A-Pillar

Vehicule care au doi montanti A, una pe fiecare parte a parbrizului. Montantul sprijina de obicei acoperisul unui vehicul si se afla in fata soferului. In cazul modelelor decapotabile reprezinta, de asemenea, principala protectie in caz de rasturnare si se numara printre cele mai puternice parti ale masinii.


AAS – Adaptive Air Suspension

Creat de inginerii de la Audi, suspensia AAS este un sistem de suspensie pneumatica controlata electronic care controleaza continuu sistemul de amortizare al masinii. Initial aceasta caracteristica a fost patentata pe limuzina Audi A8. Acum este acum disponibil si pentru SUV-ul Audi Q7.
Fiecare dintre rotile vehiculului sunt controlate electronic de catre o unitate centrala de control, care preia datele sale de la senzorii de pe axe si senzorii de acceleratie de pe caroserie.

Efectuarea modificarilor necesare se fac in milisecunde, calculatorul controleaza forta de amortizare la fiecare roata in parte. Astfel se reduce la minimum miscarile caroseriei, atunci cand autovehiculul este franare, viraje sau chiar conducere off-road (in cazul lui Q7).

Un alt avantaj al sistemului AAS este caracteristica de auto-nivelare, ceea ce face ca inaltimea suspensiei vehiculului sa ramana constanta indiferent de greutatea pe care o transporta. De asemenea, suspensia AAS ii permite soferului sa influenteze in mod direct caracteristicile suspensiei, cum ar fi setarile de inaltime si de confort preferate in mod individual.


 ABC – Active Body Control

Sistemul de suspensie activa Active Body Control (ABC) a fost dezvoltat de catre Mercedes-Benz, intr-un efort de a combina manevrabilitatea cu confortul la rulare. Il gasim inca din toamna anului 1999 pe Mercedes-Benz CL500,CL600 incepand cu seria C 215. Cu ajutorul servomecanismelor hidraulice de inalta presiune, o multitudine de senzori si microprocesoare performante, ABC adaptează suspensia si setarile de amortizare la situatii diferite de conducere.

Servomecanismele hidraulice controlate de calculator sunt montate in traversele caroseriei, intre arcurile elicoidale si in diferite parti ale caroseriei. Sunt folosite pentru a dezvolta forte suplimentare, care actionează asupra suspensiei si pentru a controla amortizarea de miscare a caroseriei masinii pe orizontala. Conceput pentru a controla vibratiile caroseriei intr-o gama de frecventa de pana la 5 Hz. ABC este proiectat sa reduca la minim vibratiile caroseriei – tip de vibratii cauzate de obicei de suprafete de drum inegale, de franare si viraje.

Inginerii Mercedes-Benz au folosit amortizoare cu gaz de presiune pasiva si arcuri elicoidale, care pot fi reglate in timp real si in mod independent. Toate acestea unite pentru a oferi o calitate mai buna a calatoriei, indiferent de conditiile de drum. In ultima sa generatie pe modelele S, CL si SL-Klasse, ABC elimina practic senzatia de roll a caroseriei si de smucire la accelerare, franare sau in viraje. La fel ca majoritatea sistemelor de suspensie activa din zilele noastre, ABC are setari prestabilite diferite care pot fi alese de catre conducatorul auto cu ajutorul unui comutator.


ABD – Automatic Braking Differential

Sistemul automat de franare diferential (ABD) a fost dezvoltat in colaborare de catre Bosch si Porsche, in scopul de a contracara patinarea rotilor cu cea mai mica aderenta. In esenta, ABD este un diferential electronic de blocare care utilizeaza sistemul de franare si impulsurile trimise de senzorii sistemului ABS(Anti-lock Braking System) pentru a simula „blocarea” uneia dintre roti, in cazul unei acceleratii puternice sau in timpul unei manevre la viteza mare.

La majoritatea modelelor de autovehicule, ABD nu inlocuieste un diferential de blocare reala, ci este un sistem suplimentar. Acest sistem asigura o mai buna stabilitate directionala si  o tractiune mai mare pe suprafete in conditii ideale de drum, prin aplicarea sistemului de franare  la oricare dintre rotile care patineaza in gol in timpul accelerarii.


ABS – Antilock Braking System

Initial a fost dezvoltat pentru sistemele de franare ale aeronavelor. In prima jumatate a secolului al XX-lea, sistemul de franare antiblocare (ABS) este utilizat in principal pentru a imbunatati stabilitatea in timpul franarii. In unele cazuri, cu ajutorul acestui sistem distanta de franare se micsoreaza semnificativ. Sistemul apare in diverse forme mecanice, primul sistem modern de ABS electronic pe patru roti a fost co-dezvoltat de catre Mercedes-Benz si Bosch.

La autovehiculele fara ABS, franarea in regim de urgenta pur si simplu blocheaza rotile. Astfel masina nu mai este capabila sa urmeze directia dorita de sofer, in scopul evitarii unui obstacol. Sistemul ABS previne blocarea rotilor in timpul manevrelor de franare, cu ajutorul senzorilor care pot determina daca oricare dintre roti este incetinita mai mult decat celelalte. Imediat cu ajutorul unor supape controlate electronic, acestea pot limita presiunea livrata fiecarui cilindru de frana in functie de necesitati. Intregul sistem este controlat prin intermediul unui computer ECU (Electronic Control Unit).

Din moment ce sistemul ABS actioneaza in timpul unei manevre de franare, soferul se poate concentra asupra directiei masinii fara teama de a pierde controlul asupra directiei masinii. De asemenea, in timp ce franarea se face pe suprafete neregulate (anvelopele din stanga pe macadam iar celelalte pe asfalt), ABS poate mentine stabilitatea masinii sub control.


ACC – Adaptive Cruise Control

Cu ajutorul unui laser sau al unui senzor radar  Adaptive Cruise Control (ACC) recunoaste obstacolele din fata sa, calculeaza viteza lor si mentine distanta necesara prin actionarea automata a  sistemului de franare/motor.

ACC scaneaza zona din fata vehiculului cu ajutorul radarului si a senzorilor masurand distanta dintre vehicul si obstacol. Informatiile sunt transmise pentru a alerta soferul, concomitent cu taierea puterii motorului si actionarii sistemului de franare.

Unele sisteme ACC sunt setate sa opreasca vehiculul fara interventia soferului, in caz ca sistemul detecteaza un obstacol iminent in fata masinii.


ACC – Automatic Climate Control

Automatic Climate Control este o unitate de aer conditionat care poate seta automat temperatura dorita de sofer fara a fi influentat de temperatura exterioara sau de alti factori. Cele mai avansate sisteme de climatizare folosesc diferiti senzori si pot tine cont de temperatura din exterior, razele de soare, intensitate cat si chiar  unghiul in care asezi masina pentru a regla in mod automat temperatura solicitata de sofer.


ACE – Active Cornering Enhancement

O noutate pe care o gasim pentru prima data pe vehiculele Land Rover. Active Cornering Enhancement (ACE) este un sistem care reduce tendinta de roll a caroseriei, in timpul virajelor. O pereche de accelerometre sunt utilizate pentru a detecta unghiul de inclinare a caroseriei si de a informa calculatorul, pentru a contracara aceste miscari.  Acestea sunt corectate prin aplicarea de presiune pe barele de torsiune a vehiculului, care sunt comandate hidraulic.

Pe Land Rover Discovery,  ACE este un sistem care poate contracara pana la 1 G de acceleratie laterala, in mai putin de o zecime de secunda. In acest mod ajutand vehiculul sa fie mai stabil si sa raspunda mai bine, mai ales in timpul virajelor.


ACE – Advanced Compatibility Engineering

ACE este numele dat unei tehnologii de siguranta pasiva, disponibile pe majoritatea vehiculelor moderne Honda. O structura a  caroseriei, conceputa in asa fel pentru a dispersa fortele de coliziune departe de spatiul pentru pasagerii din habitaclu, in cazul unui accident. Acest lucru se face in acelasi timp ce efectele negative asupra altor vehicule implicate, este de asemenea redusa la minimum. Se realizeaza prin utilizarea diferitelor calitati de otel si zone de deformare, de asemenea, bine gandite distribuite in jurul zonei pentru pasageri.


ACS – Attention Control System

Sistemul de control al atentiei (ACS) este format dintr-o camera video instalata in habitaclu pentru a monitoriza miscarile soferului. Dezvoltarea acestui sistem are ca scop eliminarea riscului de datorate din neatentia conducatorului auto, prin monitorizarea in mod constant frecventa si durata miscarii pleoapelor. In cazul in care, computerul conectat la camera video percepe un risc crescut de somnolenta la volan, sistemul il poate avertiza din timp. Tehnologii similare sunt la acest moment in curs de dezvoltare pe Lexus, Mercedes-Benz si Volvo.


ACT – Active Suspension Technology

Active Suspension Technology este o definitie pentru orice sistem de suspensie care poate modifica setarile sale in timp real, pentru a controla vehiculul ca raspuns la orice anomalie rutiera sau in timpul virajelor, franarii sau accelerarii. Aceste tipuri de sisteme raspund de obicei la comenzi primite de la conducatorul auto sau de la carosabil, cu ajutorul unor diferiti senzori. Cel putin in teorie, un vehicul echipat cu o suspensie activa poate oferi atat o calatorie confortabila si ferma, mentinand astfel un echilibru perfect intre finete si manevrabilitate buna.


ADC – Automatic Distance Control

Automatic Distance control (ADC) este o tehnologie de mentinere automata a distantei dintre vehicule. Este similar sistemului DISTRONIC gasit pe modelele Mercedes-Benz. Tehnologia consta intr-o combinatie Cruise Control si un sistem de control al vitezei.
Modelele recente au capacitatea de a frana autovehiculul pana cand acesta se opreste, atunci cand radarul transmite informatie la computer de pericol iminent. De asemenea, soferul este avertizat cand se micsoreaza distanta brusc fata de vehiculul din fata.


ADJUSTABLE HEIGHT SHOULDER BELT – Ajustarea pe inaltime a centurii de siguranta la nivelul umarului

O centura de siguranta de obicei este ancorata in mai multe puncte. Pentru siguranta ocupantului, se poate regla pe verticala in functie de greutate si inaltime.


ADS – Adaptive Damping System

Este o combinatie intre suspensia AIRMATIC de la Mercedes-Benz si suspensia pneumatica Adaptive Damping System (ADS), care pot regla fortele de amortizare pentru a potrivi cu sarcina vehiculului in functie de suprafata drumului si stilul de conducere.

Sistemul cuprinde un senzor pentru unghiul de directie, trei accelerometre pe caroseria vehiculului, senzori de viteza ABS pe fiecare roata si un senzor al pedalei de frana. Acestea masoara in mod constant acceleratia laterala si longitudinala a autovehiculului in timpul deplasarii. Din aceste date, ADS Unitatea de control electronic, calculeaza setarea optima a amortizorului pentru fiecare roata si transmite semnale la niste supape speciale de actionare, care sunt amplasate pe amortizoare cu gaz.

Aceste supape sunt capabile de a comuta intre diferite caracteristici de amortizare prestabilite intr-un timp extrem de scurt, trecand de la modul confort la mod sportiv, prin simpla apasare a unui buton.


AERODYNAMICS – Aerodynamics

Aerodinamica este o parte foarte importanta in designul auto, deoarece in functie de ea se poate influenta consumul de combustibil, nivelul de zgomot, viteza maxima cat si fortele de ridicare nedorite cu care se confrunta orice vehicul la viteze mari.

Trebuie sa existe un echilibru intre o forma de aerodinamica curata, o exagerare de apasare a caroseriei nu duce decat la infranare. Autovehiculele de inalta performanta folosesc diferite tipuri de spoilere, bodykit integrate cat si difuzoare pe spate pentru directionarea aerului, cu scopul de a inbunatati aderenta vehiculului.

Aproape toate elementele aerodinamice asupra masinilor moderne au fost inspirate de industria aeronautica, sunt proiectate folosind tuneluri de vant si simulari pe calculator.


AFS – Active Front-lighting System

Sistemul Active Front-(AFS) poate redirectiona unitatile farurilor in mod individual pe o directie orizontala, in timpul virajelor vehiculului. Totul se face in conformitate cu unghiul de directie si viteza vehiculului. Este asistat de un computer care determina unghiul de care are nevoie pentru a roti farurile. O versiune timpurie pur mecanica a sistemului a aparut in anii 1950, pe Citroen DS.


AIRBAG – Airbag

Airbag-ul este numit, de asemenea si un „Sistem de Retinere suplimentar” . Pe scurt, consta dintr-un sac gonflabil sau un plic, care pozitioneaza ocupantii sa nu se loveasca de partile dure ale interiorului vehiculului in timpul unui accident. In cazul unei coliziuni, masinile echipate cu airbag-uri ofera o sansa mult mai buna de supravietuire pentru ocupantii sai dar numai atunci, cand centurile de siguranta sunt purtate.

Modul in care functioneaza este destul de simplu.
In teorie: in cazul unei decelerari bruste (cum ar fi un accident), accelerometre in caroseria masinii declanseaza aprinderea unui propulsor generator de gaz, pentru a umfla foarte rapid un sac de naylon (sub 1 zecime de secunda ). Airbag-ul are gauri de aerisire mici pe o parte, pentru a permite gazului propulsor sa fie expulzat lent, atunci cand ocupantul impinge in sac.

Majoritatea vehiculelor echipate cu airbag au mai multe accelerometre si / sau senzori giroscopici, pentru a ajuta senzorii in timpul diferitelor tipuri de impact. Diferitele semnale de la acesti senzori, sunt introduse intr-un microcomputer care poate determina unghiul de impact si chiar gravitatea coliziunii. In functie de rezultatul acestor calcule, ECU va decide daca este necesara umflarea airbag-ului sau nu.


AIRBAG ECU – Airbag Electronic Control Unit

ECU utilizeaza informatii colectate de la senzorii de decelerare. De obicei sunt situati in zonele de deformare ale unui vehicul. In doar 15 de milisecunde in urma oricarui impact, informatiile sunt deja procesate de ECU. Prin urmare, se poate determina daca exista intr-adevar nevoie de umflarea vreunui airbag, indiferent daca aceasta operatiune ar trebui sa fie declansata in etape (in cazul airbag-urilor cu mai multe trepte, moderne) sau daca numai limitatoarele centurilor de siguranta ar trebui sa intre in actiune sau nu.


AIRMATIC – Airmatic

In locul unei suspensii conventionale alcatuite din sistem cu arcuri elicoidale si amortizoare cu gaz, unele modele Mercedes-Benz sunt echipate cu AIRMATIC. Un sistem care combina o suspensie pneumatica cu Adaptive Damping System (ADS).

Toate componentele sale, constau in principal din linii pneumatice, suspensie pneumatica pe toate rotile, un compresor de aer, un rezervor central de aer, electrovalve si dispozitive de actionare, un ECU central si diferiti senzori cu pas si giratie pe caroseria vehiculului. Totul este conectat printr-un CAN (Controller Area Network) si databus, alimentat la o multitudine de microprocesoare care decid comportamentul suspensiei in timpul diferitelor manevre de conducere si suprafete de drum.


ALD – Automatic Locking Differential

Sistemul automat de blocare a diferentialului imbunatateste manevrabilitatea in timpul acceleratiei in curbe sau cand una dintre rotile motoare, se afla pe o suprafata cu un coeficient de aderenta diferita de celelalte. Pe scurt, acesta asigura cea mai buna viteza de rotatie pentru fiecare dintre rotile motoare, prevenind astfel pierderea dinamicii masinii in timpul manevrelor de evitare sau in situatii potential periculoase, cum ar fi deplasarea cu doua roti laterale pe o suprafata alunecoasa.

Acest lucru se face prin „blocarea” ambelor roti pe acelasi ax de conducere, impreuna, ca si cum acestea au fost pe acelasi arbore comun. Acest lucru forteaza ambele roti pentru a transforma la unison, indiferent de tractiune (sau lipsa acesteia) disponibile fie cu roata in mod individual, ceea ce face o solutie foarte eficienta pentru off-road in cazul vehiculelor cu tractiune integrala.


ALR – Automatic Locking Retractors

Retractoarele cu blocare automata permit centurii de siguranta sa fie trasa dintr-o singura miscare, pana la fixare, apoi functioneaza ca un clichet, prevenind astfel continuarea extinderii centurii. La cele mai multe centuri de siguranta, veti auzi un sunet slab, care indica centura ca este blocata.
Automatic Locking Retractors, ajuta pentru a pastra ocupantii pe pozitia ideala, in cazul unei coliziuni frontale sau in timpul franarii bruste.


AMG – Aufrecht Melcher Grossaspach

AMG este prescurtarea de la Aufrecht Melcher Grossaspach, si este bratul de tuning Mercedes-Benz. Compania a fost infiintata in anul 1967 de catre fostul inginer Mercedes, Hans-Werner Aufrecht si partenerul sau de afaceri, Erhard Melcher intr-un oras german mic numit Grossaspach. Numele provine de la fiecare dintre nume de familie doi partener si orasul in care au inceput afacerea.

In prezent nu se mai afla in Grossaspach, ci in Affalterbach – unde a inceput prin proiectarea si testarea motoarelor de curse Mercedes-Benz. Dupa cativa ani afacerea lor s-a extins, in construirea de masini de teren personalizate, de asemenea, pe baza vehiculelor tri-star.

Pana la mijlocul anilor 80 nu a existat oficial o legatura intre cele doua companii dar AMG a inceput sa furnizeze marcii din Stuttgart jante de aliaj, piese de schimb si elemente de design.
Mercedes-Benz a luat pachetul majoritar AMG in 1999 si o proprietate deplină in 2005, apoi a transformat AMG intr-o divizie ”tuner-in-house”.


ANC – Active Noise Cancellation

Sistemul activ de anulare a zgomotului este proiectat pentru a implementa un algoritm adaptiv, care anuleaza acustic sunetul nedorit prin generarea unui anti-sunet (sau anti-zgomot) de amplitudine egala si de faza opusa. Sunetul original si anti-sunet se combina acustic, avand ca rezultat anularea ambelor sunete, imbunatatind astfel confortul acustic in vehicul.


ANGLE OF APPROACH – Angle of Approach

Atunci cand vizualizati partea laterala a unui vehicul, unghiul de abordare este unghiul dintre sol si o linie mergand de la roata din fata spre inainte (de obicei, bara de protectie din fata). Intensitatea acestui unghi, ofera o indicatie despre cum poate fi atacata o rampa, fara a suferi deteriorarea trenului de rulare.


ANGLE OF DEPARTURE – Angle of Departure

Atunci cand vizualizati partea laterala a unui vehicul, unghiul de abordare este unghiul dintre sol si o linie mergand de la roata din spate catre inapoi (de obicei, bara de protectie din spate). Intensitatea acestui unghi, ofera o indicatie despre cum se trece peste un obstacol, fara a suferi deteriorarea trenului de rulare.


APS – Acoustic Parking System

Sistemul acustic de parcare (APS) utilizeaza senzori cu ultrasunete instalati in partea din spate, cat si in partea fata a unui vehicul pentru a face parcarea mai usoara. Cu ajutorul informatiilor de la senzori, un microprocesor calculeaza cat de departe este masina fata de un obstacol. Conducatorul auto este avertizat intermitent acustic si vizual pe un display, atunci cand senzorii cu ultrasunete sesiseaza un obstacol.


ARM – Active Roll Mitigation

Active Roll Mitigation (ARM) este similar cu sistemul care il regasim pe Land Rover – Active Cornering Enhancement (ACE). Acest sistem este capabil sa reactioneze atunci cand intr-un viraj rapid, masina devine usoara pe o parte. In urma informatiilor culese de la senzorii de la roti(ABS), sistemul ARM utilizeaza sistemul de franare in scopul stabilizarii vehiculului.


ARS – Advanced Restraint Systems

Advanced Restraint Systems este o tehnologie de securitate concepute pentru a imbunatati eficienta unor elemente de siguranta in timpul unui accident. O serie de senzori situati in habitaclu monitorizeaza totul, incepand de la inaltimea pasagerului, pozitia soferului pe scaun, utilizarea centurilor de siguranta chiar pana la decelerarea vehiculului. Toate acestea, pentru a controla declansarea airbagurilor si fortele de strangere ale centurii de siguranta. Informatiile culese de la senzori si accelerometre sunt furnizate la un computer, care utilizeaza aceste date pentru a decide care sunt restrictiile de siguranta(limitatoarele centurii de siguranta, airbaguri) cum ar trebui utilizate si cu ce forta.


ASC – Anti Skid Control

ASC (Anti Skid Control) controleaza viteza de rotatie a rotilor, in timpul accelerarii puternice sau pe suprafete alunecoase. Sistemul foloseste informatii de la senzorii ABS, care monitorizeaza viteza de rotatie a rotilor si poate intervenii prin aplicarea franei in mod individual sau chiar taierea puterii motorului, pana cand rotirea rotii este contracarata.
Prin urmare, indiferent cat de mult soferul apasa pedala de acceleratie, sistemul ASC intervine asupra puterii motorului si actioneaza frana. Controleaza acceleratia vehiculului cu eficienta maxima posibila, asigurandu-se ca nici una dintre rotile motoare nu se vor invarti in mod excesiv.


ASF – Audi Space Frame

Prima generatie Audi A8 este prima masina cu caroseria din aluminiu, construita in conformitate cu tehnologia Audi Space Frame. ASF este o structura din cadru de aluminiu cu o duritate superioara. Avantajul acestei solutii este o greutate scazuta plus cresterea rigiditatii caroseriei. Inginerii Audi spun ca A8 ar avea o greutate mai mica cu 15%, comparabil cu o caroserie din cadru de otel.


ASR – Acceleration Slip Regulation

ASR impiedica rotatia inutila a rotilor pe suprafete alunecoase sau cand puterea venita de la motor este prea mare. De asemenea imbunatateste controlul directiei asigurand o tractiune mai buna in timpul virajelor rapide. Sistemul este dezvoltat de Mercedes-Benz din 1980, acesta utilizeaza senzorii de viteza ABS pentru a calcula daca una dintre rotile motoare se roteste mai repede decat cealalta si actioneza sistemul de franare in mod individual necesar pentru ca aceasta sa isi recapete aderenta.


ASSYST – Active Service System

Motoarele sunt echipate cu un microcomputer ce monitorizeaza imbatranirea uleiului din motor, prin intermediul datelor transmise de senzori si calculeaza un plan de intretinere individual. Un indicator digital situat in habitaclu notifica soferul numarul de kilometri ramasi pana la urmatorul control de intretinere.

Toate motoarele montate pe modelele Mercedes-Benz sunt echipate standard cu sistemul ASSYST – Active Service System, care inregistreaza diferite sarcini de operare in mod individual si programeaza in functie de aceste date intretinerea motorului.

Pe baza datelor primite de la senzori, cum ar fi: nivelul uleiului, temperatura lichidului de racire, temperatura uleiului, turatia motorului, viteza de deplasare, sarcina motorului un microcomputer calculeaza incarcatura reala pe uleiul de motor si ruleaza un program de service pentru motor care sa reflecte acest lucru.


ATC – Active Tilt Control

Active Tilt Control este o tehnologie folosita de unele Suv-uri care sunt contruite de catre Ford Motor Company. La fel ca alte sisteme similare, ATC este utilizat in principal pentru controlul inclinatiei caroseriei, in timp ce vehiculul este in viraje. Un accelerometru da un semnal de acceleratie laterala la un modul de comanda, care la randul sau directioneaza presiunea catre cilindrii hidraulici, ce inlocuiesc bara stabilizatoare.

Despre autor

Popa Ciprian

Lasa un comentariu